For English, please use Google Translate (in the right corner of this page).

De medewerkers van onze praktijk gaan zorgvuldig om met uw medische gegevens. Die bewaren we in uw dossier op een streng beveiligde computer. Uw huisarts maakt in uw dossier aantekeningen over uw gezondheid, bijvoorbeeld over de consulten, uitslagen van onderzoeken, diagnoses en voorgeschreven medicijnen. Dat is nodig om goede zorg te kunnen geven. Het gaat natuurlijk om vertrouwelijke informatie. Daarom mag uw huisarts deze gegevens met niemand delen, ook niet met andere zorgverleners, tenzij u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft.

In dit nieuwsbericht leest u hoe uw SGE huisartsenpraktijk, en uw apotheek, met uw gegevens omgaan en hoe u zelf uw toestemming kunt geven of intrekken.

Wie heeft toegang tot uw gegevens?

Alleen degenen in onze praktijk die rechtstreeks betrokken zijn bij uw behandeling kunnen uw gegevens bekijken. Dit zijn bijvoorbeeld: de huisarts die u behandelt, de assistente, de praktijkondersteuner en de praktijkverpleegkundige. Zij bekijken uw dossier alleen als dat nodig is voor uw behandeling.

Soms moet u gebruik maken van een waarnemend huisarts, bijvoorbeeld buiten kantoortijd, of als uw eigen huisarts ziek is of op vakantie. De waarnemend huisarts kan uw gegevens bekijken als dat nodig is om u goed te kunnen behandelen. In acute situaties kan de behandelaar uw gegevens inzien via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Maar dat kan alleen als u uw huisarts eerder toestemming heeft gegeven om uw gegevens te delen.

Hoe is de toegang tot uw gegevens geregeld?

Uw gegevens zijn alleen beschikbaar voor andere zorgverleners als u daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.

Dankzij de huidige ontwikkelingen in de moderne technologie kunnen wij uw toestemming nu per SGE huisartsenpraktijk afzonderlijk invoeren. Het voordeel van deze op uw huisarts en apotheek toegespitste aansluiting op het uitwisselingssysteem (het Landelijk Schakelpunt - LSP), is een verbetering in de communicatie met de ziekenhuizen. Krijgt u een recept vanuit het ziekenhuis, dan kan dit recept voortaan digitaal aangekondigd worden bij uw apotheek. Dat is efficiënter voor het ziekenhuis, de apotheek en voor u.

Ook kunt u tegenwoordig via de website volgjezorg.nl (na inloggen met DigiD op uw persoonlijke omgeving) precies zien vanuit welk ander gezondheidscentrum, huisartsenpraktijk of apotheek uw gegevens zijn ingezien. Ook ziet u op volgjezorg.nl in één oogopslag aan welke zorgverleners u toestemming heeft gegeven en of die zijn verwerkt. Vanaf 1 oktober 2019 ziet u daar zes verschillende SGE-apotheken staan én uw eigen huisartsenpraktijk.

Toestemming geven

U kunt uw toestemming digitaal regelen via www.volgjezorg.nl, schriftelijk met het speciale toestemmingsformulier in de Volgjezorg-folder, via het inschrijfformulier van uw huisarts / apotheek of mondeling bij uw huisarts of apotheek. Uw toestemming wordt dan vastgelegd in het computersysteem van de betreffende huisartsenpraktijk of apotheek.
Toestemming geven is vrijwillig: de keuze is aan u en niemand anders.

Mogelijkheid om toestemming(en) in te trekken

U kunt uw gegeven toestemmingen altijd weer intrekken. Dit kan digitaal via volgjezorg.nl, schriftelijk via het wijzigingsformulier of mondeling bij uw apotheek of huisartsenpraktijk.

Meer informatie

Kijk op www.volgjezorg.nl voor meer informatie over het delen van uw medische gegevens.



Delen

Informatie

Geplaatst
10 september 2019

Onderwerp(en)
Algemeen, Patiëntenbelangen, Zelfmanagement
Uitgelicht
Huisartsenzorg Strijp/Gestel
Huisartsenzorg Strijp/Gestel
Geplaatst: 24 maart 2020

Als gevolg van een verdere verspreiding van het coronavirus wordt met ingang van 25 maart 2020 de huisartsenzorg voor alle patiënten van de onderstaande praktijken in verzorgingsgebied Strijp/Gestel anders georganiseerd.

Contact met het gezondheidscentrum
Contact met het gezondheidscentrum
Geplaatst: 17 maart 2020

Het advies is tot in ieder geval 6 april om zo weinig mogelijk fysiek contact met elkaar te hebben en te zorgen dat mensen met klachten thuis blijven. Toch kan het zijn dat u een vraag heeft aan uw huisarts of andere zorgverlener in het centrum. Wat zijn nu de richtlijnen? En wat zijn de mogelijkheden voor andere vormen van contact met de zorgverlener bij uw gezondheidscentrum?

Gezondheidsklachten
Gezondheidsklachten
Geplaatst: 17 maart 2020

Heeft u hoestklachten/ keelpijn/ last van snotteren en/of lichte verhoging, blijf thuis! Neem bij toenemende benauwdheid/ kortademigheid EN koorts boven 38 graden contact op met uw huisarts. Lees in dit artikel meer over wat u bij welke klachten het beste kunt doen.

Uw medicatie
Uw medicatie
Geplaatst: 17 maart 2020

Door het coronavirus hebben wij momenteel te maken met grote drukte. Hierdoor kan het verwerken van uw medicatie mogelijk 2 dagen langer duren dan normaal het geval is. Wij willen u daarom verzoeken om niet te bellen met de vraag of uw medicatie klaarstaat. Wanneer uw medicatie klaarstaat, dan sturen wij u een e-mail of een sms-bericht.

Online contact met de huisartsenpraktijk?
Online contact met de huisartsenpraktijk?
Geplaatst: 16 maart 2020

We nodigen u uit om deze weken vooral het gezondheidsportaal MijnGezondheid.net te bezoeken en om hier gebruik van te gaan maken. In dit portaal kunt u online een vraag stellen via een e-Consult en een (vrijgegeven) uitslag van laboratoriumonderzoek bekijken. Online een afspraak maken is op dit moment niet mogelijk.

Landelijk telefoonnummer publieksvoorlichting Coronavirus
Landelijk telefoonnummer publieksvoorlichting Coronavirus
Geplaatst: 13 maart 2020

Het telefoonnummer 0800 – 1351 is dagelijks bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur. Of kijk op rijksoverheid.nl/coronavirus.